پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204327
بانک ها نصفه و نيمه به سوئيفت وصل شدند
تاریخ انتشار : 1394/11/26 19:54:48
نمایش : 1345
در حالي که طبق اعلام رئيس کل بانک مرکزي بنا بود سيستم بانکي از دو هفته قبل به سوئيفت وصل شود، تازه ترين سخنان معاون ارزي اين بانک نشان ميدهد بانک ها نصفه و نيمه به اين شبکه متصل شده اند.

به گزارش افکارخبر، حدود دوهفته قبل بود که ولي‌الله سيف رئيس کل بانک مرکزي در يگ گفتگوي يک‌طرفه با تلويزيون اعلام کرد: 9 بانکي که قبلاً تحريم شده بودند تا ساعات پاياني شب (11 بهمن) به سوئيفت متصل مي‌شوند.

وي با اشاره به فرايند عضويت بانک‌هاي تحريم شده به سوئيفت، گفت: هفته گذشته اعلام شد تا شنبه ــ يکشنبه هفته آينده (اين هفته) مشکل اين 9 بانک براي اتصال به سوئيفت حل خواهد شد. امروز (11 بهمن) به من گزارش دادند که اين مشکل حل شده و 9 بانک تحريم شده شب به سوئيفت متصل مي‌شوند.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه ممکن است نصب نرم‌افزار اتصال به سوئيفت يک تا دو روز زمان ببرد، گفت: ولي در اين هفته به‌طور کامل فرايند اتصال به اين سامانه براي اين بانک‌ها حل خواهد شد و اين بانک‌ها مي‌توانند براي مخابره پيام‌هاي مالي از اين سامانه استفاده کنند.

ناصر حکيمي مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي نيز همان شب به تلويزيون گفت: از صبح دوشنبه که روز اول کاري کشورهاي اروپايي است سوئيفت با بانک‌هاي ما برقرار مي‌شود اما با توجه به اينکه‌ 3 تا 4 سال از قطع سوئيفت با بانک‌هاي ما مي‌گذرد و برخي از کارهاي نرم افزاري و نصب سيستم و آموزش کارکنان بايد انجام شود عملياتي شدن سوئيفت از سوي بانک‌هاي ما اندکي زمان مي‌برد.

وي ادامه داد: روابط کارگزاري بانک‌هاي ما و بانک‌هاي خارج از کشور هم موضوع ديگر است که زمان‌بر است تا ارتباط کسب و کاري بانک‌هاي ما با بانک‌هاي خارجي براي قراردادها و گشايش اعتبار برقرار شود.

اين درحالي است که موسسه سوئيفت در 27 دي ماه امسال (17 ژانويه 2016) در وب سايت خود به طور رسمي خبر رفع تحريم هاي برخي بانک هاي ايراني را درج و بدين ترتيب به طور رسمي اعلام کرد که بانک هاي رفع تحريم شده مي توانند به طور مجدد از خدمات سوئيفت استفاده کنند.

ولي با وجود اين اطلاعيه و اعلام مقامات بانک مرکزي، تا امروز سوئيفت به طور کامل براي تمام بانک ها برقرار نشده است؛‌ هر چند غلامعلي کامياب معاون ارزي بانک مرکزي در همين ارتباط گفته است: بانک ها از دو هفته گذشته به سوئيفت متصل شدند اما علاوه بر انجام امور فني بايد کاربران نيز تعريف مي شدند که اين امر زمان بر بود و پروسه مفصلي داشت.

معاون ارزي بانک مرکزي به خبرگزاري دولت گفته: بنابراين با انجام اقدامات لازم، سوئيفت از ديروز(25بهمن ماه) در بانک مرکزي عملياتي شد و در ديگر بانک ها نيز يا عملياتي شده و يا درحال عملياتي شدن است.

کامياب با تاکيد بر اينکه بايد تنظيمات نرم افزاري در بانک ها و همچنين سوئيفت انجام مي شد، گفت: اين امر سبب شد عملياتي شدن سوئيفت بعد از اتصال، مدتي طول بکشد.

البته قبلاً در خبرها به نقل از عبدالناصر همتي رئيس شوراي هماهنگي بانک هاي دولتي و خصوصي آمده بود که مشکلات سوئيفت از دوشنبه (امروز) رفع خواهد شد و بانک ها به اين شبکه وصل مي شوند.

ولي با احتساب به سخنان کامياب مي توان گفت که سوئيفت علي الحساب براي بانک مرکزي باز شده ولي براي ساير بانک هاي لغو تحريم شده يا وصل نشده يا در حال وصل شدن است.

به گزارش تسنيم،‌ سيستم سوئيفت براي ارسال و دريافت هرگونه پيام ارزي در بين واحدهاي ارزي بانک هاي داخل کشور و بانک هاي خارج از کشور مورد استفاده قرار مي گيرد.

در حال حاضر بيشتر بانک هاي داخلي ايران از طريق خطوط Leased يا ماهواره به يک مرکز به نام SAP در بانک مرکزي متصل شده و از طريق سيستم ماهواره اي پيام ها را براي بانک هاي مورد نظر ارسال مي کنند. اين سيستم براي سرعت بخشيدن به انجام معاملات ارز و جلب رضايت مشتريان و همچنين هماهنگي تمام عمليات ارزي در سطح جهاني با استفاده از يک نرم افزار استاندارد مورد توجه واقع شده است.

نخستين هدف سوئيفت جايگزيني يک روش يکپارچه و استاندارد بين المللي براي تبادل مالي و حذف روش هاي ارتباطي غير استاندارد کاغذي يا از طريق Telex بود. در حال حاضر بيش از هفت هزار موسسه در 197 کشور جهان عضو اين انجمن هستند. در سال 2001 بيش از 1.5 ميليارد پيام از طريق سيستم سوئيفت در سطح جهان مبادله شده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html